Sluiten
Diensten
Menu
Sluiten

Baanbrekend in de hekwerkindustrie

Heras kent een rijke historie. In een serie artikelen blikken we hierop terug. In deel 8 las u hoe de hekwerken van Heras de wereld over gingen. In deel 9 zoomen we in op de innovaties en de oprichting van nieuwe bedrijfsonderdelen.

Baanbrekend in de hekwerkindustrie

Een van de grootste uitdagingen uit de geschiedenis van Heras is het zogenaamde securityhek, als ultieme beveiliging van een object. In 1980 krijgt het bedrijf een afdeling engineering, die zich richt op de ontwikkeling van nieuwe producten. Producten die nauwelijks meer ‘hekwerken’ genoemd kunnen worden, gezien de complexiteit en de uiteenlopende wensen van de klanten.

Een van de grootste uitdagingen is het securityhek. In de eerste plaats bedoeld als barrière tegen ongewenste indringers of uitbrekers, maar daarnaast heeft het de functie om de detectieapparatuur te bedienen; apparatuur die de indringing signaleert en een alarmsignaal afgeeft. Het succes van Heras op dit vlak groeit met de dag. Directeur Hugo Groeneveld: ‘Dat gevangenen tegenwoordig via de lucht ontsnappen, bewijst ons succes. Maar ook het probleem van deze nieuwste vorm van ontsnappen worden we de baas. We moeten alleen voorkomen dat gevangenen in een kooi komen te zitten. Dat zou de makkelijkste oplossing zijn, maar deze heeft weinig menselijks meer.’ De afdeling engineering groeit uit tot een aparte tak van Heras, de COEN-groep (Contracting and Engineering). De omzet van de groep stijgt van 3,5 miljoen in 1986 naar ruim 20 miljoen gulden in 1991. Op 1 januari 1991 wordt COEN Heras Security Systems.

Automatiseren van de entree

Frans Ruigrok ontwikkelde eerder al het spijlenhek, de draaipoort, de schuifpoort en de vrijdragende schuifpoort. Toen bedacht hij een aluminium draagbalk met een spantechnologie in de balk en daarin de pijlen gestoken. De definitieve versie van deze poort is de huidige schuifpoort Delta. In 1990 vindt Heras de tijd rijp voor het leveren van toegangscomponenten om de entree van bedrijven te automatiseren. Hiervoor wordt Heras Automatisering opgericht. Het accent ligt niet langer op de verschillende hekwerken, maar op de zogenaamde turnkey-aanpak. Met de Deltapoort als basis ontstaat een assortiment om de in- en uitgaande stromen goederen en personen te controleren, beheersen en registreren.

Hek met veiligheidsglas

Vandalisme en geweld bij sportwedstrijden zijn al jaren een groot maatschappelijk probleem. In de zoektocht naar een alternatief voor de normale afrasteringen neemt Ajax in 1991 contact op met Heras. Samen met General Electric Plastics ontwikkelt Heras in 1994 een transparant hek, waarbij de vakvulling vervangen wordt door kunststof veiligheidsglas. Het product betekent een doorbraak in de hekwerkindustrie. Een ander opvallend project is het experiment Beschut Fietsen. Rijkswaterstaat wil het fietspad van Houten naar Utrecht en Nieuwegein voorzien van een bijzonder hekwerk. Als alternatief voor de bekende struiken langs de fietspaden, die fungeren als windkering maar vaak niet veilig zijn, ontwikkelt Heras een windvrij hek, dat fietsers beschutting geeft zonder ze het zicht te ontnemen. Proeven in een windtunnel en testen met luchtkanonnen wijzen uit dat de windkracht met zo’n 60% tot 70% afneemt.

Ervaring opdoen met montage

Een belangrijke strategische keuze is de oprichting van een eigen montagebedrijf. Tot 1990 werd dit werk gedaan door onderaannemers, waardoor Heras grotendeels was overgeleverd aan de grillen van deze partijen. Daarnaast had het bedrijf door deze constructie geen enkele kennis op dit vlak. Hoe monteer je een hek? Hoeveel tijd kost dit? Gaandeweg voert de eigen montageafdeling steeds meer werk zelf uit. Het resultaat: meer ervaring, minder afhankelijkheid van anderen en meer aandacht en begrip voor de montage in zijn totaliteit binnen het bedrijf.

Meer lezen over de historie van Heras?

Iedere week verschijnt een nieuw deel van onze historie. Wilt u op de hoogte blijven? Volg ons vooral op onze socialmediakanalen: LinkedInFacebookTwitter of Instagram.