Sluiten
Diensten
Menu
Sluiten

Herman van Breukelen (Prorail): “Veel innovaties in mobiele beveiliging”

“Je zag het vandaag weer: de markt verandert van het kopen van producten naar het inhuren van diensten. Bij Heras kopen we beelden, en hoe ze dat regelen is aan hen.” Herman van Breukelen is Productbeheerder- bij Prorail, en vandaag bezoeker van de Heras-workshop ‘Buitenbeveiliging en mobiel’. En tijdens de workshop kwam de trend ook weer een paar keer voorbij, het einde van de bezit-economie: “Natuurlijk willen we wel meedenken en meekijken, maar uiteindelijk bepaalt Heras hoe ze ons de beelden leveren. Dat is toch anders dan het idee van ‘lever maar een camera’.” En Herman ziet dat de ontwikkeling zich breder voordoet.

Goede ideeën worden beloond

“Je ziet in de hele contractingswereld dat het meer prestatiegericht wordt, ook in de infra.We vragen aannemers een bepaalde prestatie te leveren, op welke manier ze deze prestatie bereiken kunnen aannemers zelf bepalen.  Ook op zijn afdeling wordt er dus anders met leveranciers omgegaan: “Ik zit bij de ICT-afdeling van Prorail, om precies te zijn bij de netwerkclub. Ik doe productbeheer, met camera’s als één van de grootste productgroepen en telefonie. Dat zijn twee vrij grote productgroepen. Maar het is niet zo dat ik alle kennis in huis heb, dat moet ik toch vaak van buiten halen. En daarom ben ik vandaag naar de Heras-workshop gekomen, alhoewel ik merk dat ik het allemaal goed kan volgen.” En dat is wel belangrijk in zijn functie.

Mobiele technologie naast het spoor

“Negen van de tien keer kopen we de camera’s via aanbesteding in, en dan ben ik één van de deelnemers van het projectteam. Ik ben verantwoordelijk voor het opstellen van de specificaties, afhankelijk van de omvang van het project.” En waar gebruikt Prorail de camera’s? “Camera’s worden natuurlijk in de stationsomgeving toegepast, maar via Heras worden mobiele camera’s ook in het veld gebruikt. De camera’s van Heras zijn mobiel, we hebben systemen in gebruik in de 4 regio’s. Op plaatsen waar veel vandalisme is of spoorlopers worden ze preventief neergezet.” Maar op die afgelegen plekken liggen geen kabels natuurlijk.
“De mobiele camera’s leveren soms problemen op vanwege het feit dat er een mobiele verbinding nodig is, je zit met de landelijke dekking die niet 100% is. Er zijn zelfs gebieden waar je helemaal geen verbinding kunt maken.” En waar komen ze meestal terecht? “Die camera’s worden neergezet naar behoefte, als er bijvoorbeeld veel meldingen zijn van vandalisme of koperdiefstal. Ik kan natuurlijk geen details vertellen.” En aan de hand van de beelden wordt actie ondernomen? “Er wordt dan op gezette tijden naar de beelden gekeken, of we proberen meteen actief te reageren. Want de systemen kunnen ook via wifi werken, een BOA in de buurt kan dan meteen actie ondernemen.” Bij Prorail proberen ze zo slim mogelijk met alle techniek om te gaan merk ik.

prorail

Slim omgaan met mobiele techniek

“We gebruiken het mobiele netwerk ook voor andere signalen dan beelden, zoals voor wissels. We willen problemen voorblijven, als je weet dat er een wisselprobleem aan gaat komen heb je minder chaos.” Dus de juiste techniek is belangrijk? “Nou, negen van de tien keer zitten de issues in de opvolging en niet in de techniek. Want met camera’s is heel veel mogelijk, maar een goede opvolging is nog veel belangrijker. Als je met die mooie beelden geen actie kunt ondernemen loop je toch vaak achter de feiten aan.” En dat was ook de belangrijkste boodschap van de workshop van Heras: niet alleen techniek, maar er ook slim mee omgaan. “Het meeste van vandaag was voor mij wel vooral bekend, ik wist veel al. Je ziet wel dat veel verfijnd en verbeterd is. Wat leuk is, is het kijkje achter de schermen bij KPN bijvoorbeeld, hoe zij het SIM-kaartenbeheer doen.” Een tevreden bezoeker dus, dat zien ze hij Heras graag.

“De relatie met Heras is goed, ze zijn klantvriendelijk en denken graag mee. Ze zijn niet meteen commercieel: ze zoeken een goede samenwerking op. De kwaliteit van de producten is ook goed, en ook als er problemen zijn wordt er adequaat op ingespeeld zonder dat we elkaar meteen met contractvoorwaarden om de oren slaan. We hebben nooit juristen hoeven in te schakelen, dat lijkt me een goede indicator.”

pallas-rail-1280x854px-e-nr-2944

Interview gehouden tijdens de Workshop Mobiele technologie. Interview door Edwin Vlems.