Sluiten
Diensten
Menu
Sluiten

Hoe je zorgt dat een haventerminal binnen drie dagen weer ISPS-proof is

DFDS Seaways is de scheepvaartdivisie van DFDS. Goed voor een netwerk van 30 routes met 50 vracht- en passagiersschepen op de Noordzee, de Oostzee en het Engels Kanaal. Ook de terminal in Vlaardingen, in eigen beheer van DFDS, moet ISPS-proof zijn. Overal en altijd, ook als een chauffeur in een onbewaakt moment een schuifpoort van 8,5 meter heeft aangereden.

De ISPS Code (International Ship and Port facility Security Code) trad in 2004 in werking. Het causale verband heet Nine Eleven. ISPS beschrijft de minimum eisen voor het beveiligen van schepen en havenfaciliteiten. Inclusief de verantwoordelijkheden van overheden, rederijen en het personeel aan boord en op de terminalterreinen. Voor de veiligheid van mensen en internationale handelsstromen zonder interrupties.

De DFDS Rotterdam Terminal is er voor de cargo en faciliteert veerdiensten naar Felixtowe en Immingham. Altijd leuk om te weten: DFDS is de afkorting van Det Forenede Dampskibs-Selskab, wat Deens is voor De Verenigde Stoomvaart Maatschappij. Minder leuk om te weten: ook de scheepvaart is maximaal alert op terrorismedreiging, bovenop de ‘overlast’ van vluchtelingen en lieden die in de handbagage geestverruimende middelen naar Engeland willen brengen.

dfds-seaways

“We doen er alles aan”, zegt DFDS Seaways’ Asset Manager Albert Visser. “Niet alles wat hier staat is van Heras, maar er staat hier zo ongeveer alles wat jullie kunnen leveren.” Naast de hekken, poorten en camera’s worden steekproefsgewijs fysieke doorzoekingen uitgevoerd. Door de eigen securitymensen, de douane en honden. Maar de ISPS-verordeningen hebben nog geen pasklaar antwoord als op een vrijdagmiddag een truckchauffeur een schuifpoort ramt die daarna niet meer open noch dicht gaat. Visser: “Het was vlak voor het weekend, heb het provisorisch opgelost door er 24/7 bewakers te posteren. Op dinsdagochtend ben ik in de pen geklommen. De vrijdag erna stond er een tijdelijke mobiele schuifpoort. Gemonteerd, met stroom en afstandsbediening.”

“Snelheid en huren kost geld, maar dat weet je”, zegt Visser. “Dit moest as soon as possible. Ja, ik heb er een goed gevoel aan overgehouden, maar dat klinkt zo wollig. Heras was snel en adequaat en ze dachten met me mee.” Waarvan akte.

20140610-albert-photo-my-profile