Sluiten
Diensten
Menu
Sluiten

In de voetsporen van pionier Frans Ruigrok

Historie van Heras in beeld: deel 7

Heras kent een rijke historie. In een serie artikelen blikken we hierop terug. In deel 6 las u dat Herasoprichter Frans Ruigrok het stokje overdroeg aan Hugo Groeneveld. In deel 7 ontdekken we hoe Groeneveld de erfenis van Ruigrok verstevigt en blijft innoveren.

In de voetsporen van pionier Frans Ruigrok

Er is volgens Herasoprichter Frans Ruigrok meer in het leven dan werken. En dus draagt hij in 1989, als hij zestig jaar is, het stokje over aan Hugo Groeneveld. De nieuwe directeur treft een groeiend en bloeiend bedrijf aan met trotse medewerkers. Aan Groeneveld de taak om het Herasgevoel vast te houden.

Hugo Groeneveld moet met het huidige team niet alleen de erfenis van het verleden bewaken, hij moet haar verstevigen. Hij ontdekt dat de hekwerkdichtheid in ons land heel hoog is. Nederland heeft een grote afbakeningsbehoefte; in de vorm van een heg, muurtje of hek. Groenevelds motto is: het mooiste hek is geen hek. En als het dan toch een hek moet zijn, dan moet het een mooi en ‘vriendelijk’ hek zijn. Nooit mag het gevoel ontstaan dat je opgesloten zit. Er wordt ook veel geïnvesteerd in de kleur van het hek.

Het kostbare beveiligen

Maatschappelijk gezien is een hek van groot belang, vindt Groeneveld. Dit geeft Heras een fundamenteel bestaansrecht. De maatschappelijke rol is tweeledig: een hek beveiligt het kostbare en beschermt het kwetsbare. Het is een logica die Groeneveld in een vorig leven, werkend bij een baggerbedrijf, al ontdekte. Hij ziet daar hoe indianen hun gebied met bamboestokken afbakenen. Niet alleen om hun stuk grond af te palen, maar ook om zich te beschermen tegen wilde dieren. Die afbakeningsbehoefte is dus zo oud als de mensheid, maar er mag volgens Groeneveld nooit sprake zijn van een overkill. Met andere woorden: een afbakening, een hek, mag nooit zwaarder zijn dan nodig.

Duizenden kilometers hekwerk

Heras blijft innoveren. ‘Hierbij moeten we het hebben van onze eigen vindingrijkheid’, aldus Groeneveld. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde marathonhek. Op een gegeven moment zijn er hekwerken nodig om een parcours van ruim 42 kilometer af te zetten. Waarom niet de mobiele bouwhekken hiervoor inzetten die worden gebruikt voor het afzetten van bouwplaatsen? Ze zijn herplaats- en herbruikbaar en organisaties kunnen de hekken kopen of huren. Heras is niet de enige aanbieder van hekwerken, maar neemt wel een vooraanstaande positie in de markt in. ‘We verdedigen onze positie en we laten die ons nooit afpakken’, zijn de ferme woorden van Groeneveld. ‘We beschermen ons marktaandeel optimaal en we stoppen onze energie in nieuwe concepten.’ Wie had bij de oprichting van Heras ooit kunnen denken dat het bedrijf 40 jaar later 75 orders per werkdag zou boeken, 15.000 op jaarbasis? En dat Heras duizenden kilometers hekwerk per jaar zou plaatsen?

Aandacht voor milieu

Onder Groenevelds leiding is er steeds meer aandacht voor het milieu. Zo wordt er bijvoorbeeld geprint op ongebleekt papier en dubbelzijdig gekopieerd. Het geforceerd drogen van watergedragen lak kost heel veel energie en dus wordt ook daar een oplossing voor gezocht. Het idee is om de warmte te gebruiken die vrijkomt uit de compressor die naast de spuiterij staat. De medewerkers van Heras denken actief mee op dit gebied. Gemiddeld zit er per dag één idee in de ideeënbus die het bedrijf in het leven heeft geroepen. De ideeën variëren van het apart inzamelen van papier tot het wijzigen van het coatingsysteem, dat een besparing van 100.000 gulden betekent.

Meer lezen over de historie van Heras?

Iedere week verschijnt een nieuw deel van onze historie. Wilt u op de hoogte blijven? Volg ons vooral op onze socialmediakanalen: LinkedInFacebookTwitter of Instagram.