Sluiten
Diensten
Menu
Sluiten

Nils Behr: “Logistieke terreinen beveiligen gaat verder dan TAPA”

“Ik krijg signalen dat distributiecentra in Europa méér last hebben van inbraken.” Marcel Saarloos, security manager EMEA voor HP en bestuurslid van TAPA, vertelt tegen journalisten van Logistiek.nl over de trend die hij waarneemt. En ook bij Heras signaleren we deze ontwikkeling. Volgens Logistiek.nl betekent goed beveiligen, naast de juiste bouwmaterialen, bovenal “een gestructureerde, methodische aanpak”. Een goed moment dus om Nils Behr, Accountmanager bij Heras en expert op het gebied van ‘ketenveiligheid’, te vragen naar de achtergronden. Maar eerst wat algemene ontwikkelingen op het gebied van beveiliging en logistieke dienstverleners.

Ontwikkelingen op het gebied van logistieke beveiliging

De sector Transport en Logistiek is een zeer belangrijke sector in Nederland, goed beschouwd vormt deze 75% van het Bruto Binnenlands Product. De criminaliteit in deze sector is dan ook in absolute zin omvangrijk: naar schatting 350 miljoen euro schade per jaar. Heras heeft in 2014 onderzoek gedaan naar ontwikkelingen in de beveiliging van logistiek, en daar kwamen de volgende 5 trends uit:

  • Zicht hebben op de personen op het terrein wordt steeds belangrijker.
  • Buitenbeveiliging is belangrijk om bedrijfscontinuïteit te waarborgen.
  • Buitenbeveiliging wordt in de toekomst steeds belangrijker.
  • Buitenbeveiliging moet naar een hoger niveau.
  • Hekwerk en toegangspoorten hebben invloed op de algehele uitstraling van het gebouw.

Internationaal gezien gaat het wat betreft schade door criminaliteit natuurlijk om een nog veel grotere hoeveelheid geld, en om die reden is in het verleden de TAPA opgericht: de ‘Transported Asset Protection Association’. Als je als bedrijf voldoet aan de normen van TAPA verklein je de kansen op diefstal, en laat je zien serieus met de risico’s van diefstal om te gaan. Naast andere beveiligingsinitiatieven als AEO, C-TPAT, ISO en EU-verordeningen is certificering via TAPA een belangrijke ontwikkeling die de lat hoog legt voor gecertificeerde bedrijven. Onze collega Nils legt uit.

“Het TAPA audit-systeem stelt hele hoge eisen aan logistieke bedrijven. Zo wordt er gefilmd vanaf het moment dat je aankomt tot de producten gelost zijn, zodat duidelijk wordt waar dingen eventueel misgaan. Met die certificering weet je dat het goed geregeld is. Dat het er uitkomt zoals het er in is gegaan, een soort verzegeling zeg maar. En daar zit ook een goede toegangscontrole bij de dienstverlener bij.” En daar kunnen jullie bij helpen? “Wij hebben daar als Heras verschillende systemen voor inderdaad: tourniquets, camera’s, kentekenscanners, we hebben zelfs scanners die de onderkant kunnen scannen. Zo zijn er autofabrikanten die willen dat als de auto de fabriek uitgaat volledig gescand wordt, zodat ze zeker weten dat hij schadevrij is als hij op transport gaat.” Logistieke dienstverleners nemen liever geen risico’s blijkbaar.

20

Beveiliging van logistieke terreinen wordt belangrijker

Volgens eerder onderzoek van Heras zijn er verschillende redenen voor logistieke dienstverleners om in beveiliging te investeren:

  • Goed huisvaderschap, ze waken immers tijdelijk over andermans goederen.
  • Het vergroten van onderscheidend vermogen, ze willen beveiliging gebruiken als verkoopargument.
  • Ze willen voorkomen dat zij een opdrachtgever kwijtraken: in de sector is er geen sprake van grote loyaliteit van opdrachtgever naar vervoerder. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de (gevolg)schade bij een opdrachtgever als zijn goederen niet op tijd bij zijn klant worden afgeleverd.
  • Het beveiligen van de eigen bezittingen (natuurlijk).
  • Als eis vanuit hun opdrachtgever.

Volgens Nils zijn er op dit moment belangrijke ontwikkelingen in vooral de foodbranche: “Het beveiligen van logistieke terreinen is heel breed, maar je ziet wel trends. Zoals de steeds hogere eisen vanuit Rusland als het gaat om voeding. In de voedingsindustrie vertrouwen ze het proces in de fabriek wel, maar de Russische overheid heeft bijvoorbeeld de regels nog strenger gemaakt. Ze willen zeker weten dat ook buiten de fabriek niemand met het voedsel heeft kunnen knoeien. En logistieke bedrijven moeten mede daarom steeds vaker gecertificeerd worden.” En die ontwikkeling hangt ook samen met de groei van e-commerce.

53

Ketenveiligheid en e-commerce

“Door de toename van online shopping krijg je steeds meer distributiecentra waar goederen liggen die een inbreker relatief makkelijk kan verhandelen. Het wordt allemaal steeds kleiner en compacter en diefstalgevoelig dus.” En hoe verandert dat de beveiliging? “We maken regelmatig aparte beveiligingsunits in magazijnen waar dit soort producten ligt, om te voorkomen dat medewerkers zomaar aan die goederen kunnen komen. Er is zelfs een elektronicafabrikant waar medewerkers in een kooi moeten roken om te voorkomen dat ze telkens door een uitgebreide screening moeten.” En wat is de rol van Heras in deze ontwikkelingen? “Een logistieke dienstverlener wil zich niet bezig houden met randvoorwaarden als veiligheid, dus dat is wat wij kunnen doen. En hij wil zijn klanten niet teleurstellen, bijvoorbeeld als een poort het niet doet. Dus dat lossen wij op.” 

“Het is dus heel breed inderdaad, de beveiliging van logistiek. Dat maakt het heel complex. Maar elke dienstverlener wil zijn proces onder controle hebben.” Zijn ze allemaal zo kritisch? “Nee hoor, sommige bedrijven zijn kritischer dan andere. Maar ze willen allemaal dat het logistiek goed georganiseerd is. En dat bepalen ze uiteindelijk zelf natuurlijk. Wij geven slechts advies.”

Wil u van gedachten wisselen over hoe Heras u kan helpen, neem dan hier contact op met Heras.

nils-behr

Interview door Edwin Vlems