Sluiten
Diensten
Menu
Sluiten

Nils Behr: “Veiligheid wordt steeds belangrijker in transport en logistiek”

“In Eindhoven hebben ze een heel industrieterrein al het ‘Goederen Distributie Centrum’ genoemd, de naam zegt het al. Er zitten alleen logistieke bedrijven, en dat worden er alsmaar meer.” Nils Behr is Account Manager bij Heras, en gespecialiseerd in de beveiliging van ‘transport en logistiek’. Hij ziet, mede vanwege e-commerce, belangrijke ontwikkelingen in deze sector: “Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van hubs, van waaruit de producten verder worden verspreid.” Een gesprek over ontwikkelingen in transport en logistiek. En beveiliging natuurlijk.

Trends in transport en logistiek

“Er komen steeds meer distributiecentra, vooral op- en overslag, en vooral vanwege e-commerce. Nederland schijnt er bekend om te staan dat we onze logistiek centreren, en veel samenwerken. In andere landen zit de logistiek veel meer verspreid.” Wat doen we dan anders? “In Nederland hebben we bijvoorbeeld de douane dichtbij de logistiek gepositioneerd, waardoor alles sneller gaat. Er wordt ook veel geïnvesteerd in de infrastructuur, waardoor er bijvoorbeeld een mooie verbinding van Rotterdam naar Duitsland is gemaakt, zowel over de weg als over water.” Snel naar het achterland dus.
“Vooral rond Venlo wordt veel geïnvesteerd in de logistiek, indrukwekkend wat daar allemaal gebouwd wordt. Maar ook in Waalwijk groeit het logistieke oppervlak, en er is een hub op binnenvaart bij Tilburg. Er zit sowieso veel toekomst in de uitbreiding van binnenvaart.” En waar zit de meeste groei? “In West- en Oost-Brabant zit de grootste groei. Dat is ook logisch, in Rotterdam is alles volgebouwd, zelfs de nieuwe Maasvlakte al. Er is een logistieke kaart van Nederland waar het allemaal op te zien is. In Waalwijk is een grote web verkoper aan het bouwen, dat soort bedrijven investeert flink in logistiek. Ook daar zie je door e-commerce er veel lokale transport en overslag komt. Maar ook pakket bezorgers breiden flink uit in logistieke centra, van waaruit ze lokale hubs aansturen.” En dat moet steeds veiliger natuurlijk.

Trends in beveiliging van transport en logistiek

“De vraag van logistieke bedrijven is altijd: wie komt mijn terrein op en wie gaat eraf. Vanwege ISPS, de veiligheidsnorm in havens, moet altijd bekend zijn wie of wat een landsgrens over gaat. Dat breidt alleen maar uit: na 9/11 is Amerika alleen maar waakzamer geworden, zoals het weggaat moet het aankomen.” Dus de lat ligt steeds hoger? “Ja. Ook in de food zie je dat gewone transportbedrijven steeds vaker worden geconfronteerd met uitgebreidere beveiligingseisen. Zoals een verzegeling, de transporteur is dan verantwoordelijk dat de lading aankomt zoals bedoeld. We zijn nu bij Heras met een kentekensysteem bezig dat het kenteken en de achterkant van de vrachtwagen samen met de zegel vastlegt, en waarbij de chauffeur deze combinatie ook kan bevestigen. Dat zijn ontwikkelingen die je steeds meer ziet: klanten willen weten ‘wie komt op mijn terrein’.” En dan kan Heras ondersteunen, van advies tot het hekwerk.

“Mijn collega Johan van den Wittenboer zegt altijd ‘Wij maken de soep, maar de klanten bepalen de ingrediënten’. Als de producten die worden vervoerd weinig attractief zijn is een hekwerk al voldoende, maar zijn er veel eisen vanuit de opdrachtgevers vanwege de waarde van de lading dan gaat de beveiliging omhoog.” Dus hoe waardevoller de lading hoe belangrijker beveiliging? “Niet alleen waarde, ook risico’s zoals in de food. Logistieke bedrijven worden steeds vaker geconfronteerd met ontwikkelingen als ‘food defence’, we moeten klanten steeds vaker wijzen op de hogere eisen die vanuit die ontwikkeling worden gesteld. Als het dan fout gaat moet je niet alleen kijken naar directe schade, maar ook naar indirecte schade zoals imagoschade. Er kunnen behoorlijke boeteclausules aan ladingen hangen.” Voorkomen is belangrijk dus.

“Er is bij Heras geen vast concept voor de beveiliging van transport en logistiek, afhankelijk van de wensen van de klant vullen we het in. We proberen in elk geval niet met een kanon op een mug te schieten, we adviseren alleen wat de klant echt nodig heeft. Dan weten we zeker dat hij ook op lange termijn klant blijft. En daar gaat het ons om: Heras for life.”