Sluiten
Diensten
Menu
Sluiten

Trendsetter in aluminium schuifpoorten

Heras introduceerde in de jaren tachtig als eerste de aluminium schuifpoort. Sindsdien hebben we natuurlijk niet stilgezeten. Naast de ontwikkeling van nieuwe producten wordt er nog steeds hard gewerkt aan optimalisatie. ‘Het grootste voordeel van aluminium? Het materiaal is drie keer zo licht als staal, biedt voorgespannen mogelijkheden voor grote poorten, en is sterk, corrosie vast en betrouwbaar’, vertelt Jan Ruigrok, mechanical engineer Technology and Innovation.

De Delta was de eerste aluminium schuifpoort die Heras ruim dertig jaar geleden op de markt bracht. ‘Typerend is de door ons ontwikkelde voorspantechniek, waardoor de aluminium poorten over de volledige lengte sterk zijn’, legt Ruigrok uit. ‘Door de   spandraden zakt de poort niet door.’ De belasting op deze poort is minimaal en er is geen rail in de bestrating nodig waarin vuil of sneeuw zich kan ophopen.

Doorontwikkeling

Toepassing van aluminium bleek al snel een succes, zowel voor de productie als de levensduur. Daarom werd de aluminium poort verder doorontwikkeld. Dit leidde in 2007 tot de introductie van de Argos-schuifpoort. ‘Heras ontwikkelde hiervoor een uniek en gepatenteerd systeem om de draadmat en onderbalk op te spannen’, vertelt Ruigrok. ‘Deze poort heeft namelijk geen spandraden in de onderligger. Een gelaste draadmat, opgespannen tussen de onder- en bovenligger, zorgt voor de stevigheid.’

Optimalisatie continu proces

Met de iGate en uGate zette Heras in 2012 een volgende stap met een nieuw design voorgespannen poort. De iGate bevat ledverlichting en gepersonaliseerde poortbeplating. Dit ontwerp is bekroond met een Red Dot Design Award. Ruigrok: ‘De uGate is later gelanceerd met dezelfde onderbalk, maar dan voor grote doorgangen tot twaalf meter met aluminium spijlen. Ook hier wordt de voorspantechniek gebruikt.’ Met het oog op de veiligheid heeft Heras alle voorgespannen poorten uitgerust met een spankabelbreukvoorziening. ‘Mocht er bij de Delta, iGate of uGate een spandraad knappen, bijvoorbeeld door een aanrijding, dan houdt een verankeringsbus deze draad gelijk tegen’, aldus Ruigrok. ‘Zo voorkomen we onveilige situaties door losschietende draden.’ Optimalisatie van het huidige assortiment aluminium schuifpoorten is bij Heras een continu proces. ‘Dit heeft deels te maken met de veranderende wettelijke normen op het gebied van veiligheid. Tegelijkertijd streven we zelf continu naar betere oplossingen qua mechanica en geleiding.’

Modulair en snel te installeren

De schuifpoorten worden modulair geleverd. Dit vereenvoudigt het vervoer en de montage. Ruigrok: ‘Er hoeven geen hele poorten van tien tot twaalf meter meer op een vrachtwagen; we vervoeren ze nu veel compacter. Deze zogenaamde bouwpakketten kun je bij de klant bovendien een stuk eenvoudiger kwijt. Je hebt minder werkruimte nodig en kunt daardoor sneller beginnen met het installeren van de poort. Vaak staat hij in een halve dag al, dat is ongekend.’ Ook bij schade is een poort van aluminium voordelig. ‘Je hoeft dan niet gelijk de gehele poort te vervangen, maar alleen het beschadigde deel of zelfs alleen een kromme spijl’, besluit Ruigrok.