Sluiten
Diensten
Menu
Sluiten

Van pionier tot marktleider in hekwerken

Historie van Heras in beeld: deel 4

Heras  kent een rijke historie. In een serie artikelen blikken we hierop terug. In deel 3  las u hoe de droom van Herasoprichter Frans Ruigrok, de standaardisering van hekken, werkelijkheid werd. In deel 4 staat de ontwikkeling naar een professionele verkooporganisatie centraal, een periode waarin de omzet naar ongekende hoogte stijgt. 

Van pionier tot marktleider in hekwerken

Met de naamswijziging van Hekwerk Industrie Eindhoven naar Heras Hekwerk en de verhuizing naar een nieuw pand, sluit oprichter Frans Ruigrok in 1958 een periode van pionieren af. Inmiddels zijn er 23 medewerkers in dienst, passeert de jaaromzet een miljoen gulden en slaat het bedrijf nationaal de vleugels uit.

Philips, Ruigroks eerste vaste contractklant, geeft Heras een stevige financiële basis en is in sommige jaren goed voor 30% van de omzet. Philips heeft op zeker veertig plaatsen in Nederland vestigingen gesticht en overal waar Philips bouwt, plaatst Heras het hekwerk. Wat treft Herman Wijn aan als hij in 1960 wordt aangesteld als verkoopleider, nummer 23 op de loonlijst? Een bedrijf dat springlevend is, energiek ook, met hard werkende, enthousiaste mensen. Er wordt niet gezeurd, er wordt dag en nacht gewerkt in een goede, gezonde sfeer. Het bedrijf lijkt nog op een grote smidse, maar alles is van zeer hoogwaardige kwaliteit. Wat dat betreft is Heras dan al marktleider.

Professionaliseren

Wijn begint met het opzetten van een professionele verkooporganisatie. Hij kijkt kritisch naar de werkwijze van zowel de binnen- als buitendienst. Zo verdeelt hij Nederland in vier gebieden en trekt extra verkopers aan, zodat de huidige verkoper niet meer op één dag van Maastricht naar Dordrecht hoeft. De verloopleider wijst Ruigrok ook op het gevaar van de contractklanten die Heras dan heeft; Philips en de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM). ‘We maken ons te afhankelijk als we maar één of twee contractklanten hebben’, vindt Wijn. Het beleid richt zich voortaan op het aantrekken van één nieuwe contractklant per jaar. En het beleid slaagt. Na Philips en de NAM volgen onder andere de Heidemij, de Grontmij, de Nederlandse Spoorwegen en de Rijksgebouwendienst. Het aandeel van Philips in de omzet van Heras daalt tot ongeveer 1,5%.

Met sprongen vooruit De omzet van Heras groeit, soms met sprongen van 40% per jaar. In 1960 wordt het omzetcijfer van een miljoen gulden gehaald, in die tijd een fabelachtig bedrag. Heras pakt stevig door. Wijn: ‘Onze manier van hekken maken sloeg aan. We gingen heel doelgericht te werk. De standaardisatie van hekwerken, de productontwikkeling en modernisering van apparatuur werden gestimuleerd door wekelijkse innovatiebesprekingen, elke maandag van 18.00 tot 22.00 uur. Door onze aanpak zag een klant bij wijze van spreken in één oogopslag wat wij te bieden hadden. Ze waren snel overtuigd dat onze kwaliteit, de maatvoering en de toegepaste oppervlaktebehandeling samen het beste aanbod vormden in hun situatie.’

Sociale voorzieningen

Ruigrok weet van zichzelf dat hij niet de sociale spil is waar alles om draait. Hij is niet de man van de schouderklopjes op de werkplaats en vragen als: ‘Hoe is het met je vrouw?’ En ook niet degene die actief bezig is met de sociale voorzieningen voor zijn werknemers. Maar als iemand hem erop attendeert, dan krijgt hij van Ruigrok alle medewerking om dit te regelen. Aan het einde van de jaren zestig komt er een ondernemingsraad en worden daar alle mogelijke regelingen besproken, zoals de winstuitkering en de pensioenen. En in Ruigroks tijd is er nooit gestaakt.

Meer lezen over de historie van Heras?

Iedere week verschijnt een nieuw deel van onze historie. Wilt u op de hoogte blijven? Volg ons vooral op onze socialmediakanalen: LinkedInFacebookTwitter of Instagram.