Sluiten
Diensten
Menu
Sluiten

Wereldprimeur: hoe je zorgt dat een airport fence óók kan breken.

Een luchthaven staat voor velen gelijk aan spanning, sensatie en vakantie-voorpret. Achter de schermen gelden andere wetten: de meest strikte veiligheidsvoorschriften en vuistdikke handboeken voor de inrichting en perimeter van een luchthaventerrein.

Maastricht Aachen Airport (MAA) realiseerde een wereldprimeur met een hekwerk dat robuust én breekbaar is. De oplossing werd exclusief voor MAA door Heras ontworpen en gekeurd door TNO. Het Heras Frangible fence is daarmee een feit. Een hek dat inderdaad voldoet aan, jawel, de ‘ICAO recommendations (internationale burgerluchtvaartorganisatie, red.), Aerodrome Design Manual Part 6, Frangibility’.

Toen de drempel van de MAA-landingsbaan in zuidelijke richting werd verplaatst, verhuisde de Runway End Safety Area (RESA) als vanzelf mee. De RESA is de veilige omgeving van een landingsbaan en moet per definitie nagenoeg vlak zijn en vrij van obstakels. Probleem voor MAA: er liep en loopt een openbare weg door hun RESA en een openbaar gebied mag je niet zo maar afsluiten. Tel daarbij op dat de richtlijnen vereisen dat een hekwerk in een RESA óók moet kunnen breken, om eventuele schade aan het toestel, bijvoorbeeld bij doorschuiven na een landing, te minimaliseren.

Jack Dumoulin, MAA’s Manager Projects & Infrastructure, was bekend met een Scandinavische producent van breekbaar hekwerk. “Hun constructies zijn van koolstof, in onze branche is het een alom bekende oplossing. Ik schrok ontzettend van de prijs, nog los van esthetiek. Hun hekken zouden voor onze buitenbeveiliging een complete stijlbreuk betekenen. Een partij uit Italië kon me niet overtuigen met de door hen aangedragen notified bodies.”

Frangible Fence: Jack Dumoulin van Maastricht Aachen Airport

Jack Dumoulin van Maastricht Aachen Airport

Dumoulin benaderde daarop Heras met zijn niet-alledaagse vraag. “Ik zocht een hek dat mens en dier tegenhoudt en bestand is tegen extreme windkracht, maar in geval van nood ook afbreekt. Het hek zou er, vanwege een jaarlijkse inspectie, vóór 1 juli 2015 moeten staan. En ik moest een notified body hebben, een onafhankelijk keuringsinstituut dat kon aantonen dat de constructie aan de frangibility-eisen van de ICAO zou voldoen.”

Heras’ accountmanager Maykel Bekkers en een speciaal geformeerd engineeringteam pakten de handschoen op. De keuze voor lichtgewicht aluminium sprak voor zich. Paneelmontage met breekbouten moest voor de vereiste sterkten én zwakten zorgen. En door te werken met frames tussen steeds separate staanders, zou het hek na ‘impact’ van een toestel gefragmenteerd breken. En niet de gehele hekwerkconstructie.

Advies- en Ingenieursbureau Van de Laar werd gevraagd om een grondige spreekwoordelijke sterkte-zwakteanalyse. De constructie moest windsnelheden tot 140 km per uur aankunnen. De maximale energieopname kwam uit op 949 Joule (Nm). De impactkracht (F) bleek 22750N. Cijfers die door TNO, aan de hand van een proefopstelling, konden worden bevestigd.

Dumoulin bevestigt dat de ontwikkelingskosten van deze airport specialty niet gering waren. “Maar dan nog geef ik de voorkeur aan een partij die dichtbij zit, ik heb niet zo veel zin in onderhoudsmonteurs die het vliegtuig moeten pakken. De Frangible fence van Heras is reproduceerbaar en oogt zó veel mooier dan koolstof.”

En ja, de heilige deadline van 1 juli werd gehaald. Maastricht Aachen Airport realiseerde een wereldprimeur, ook door een opdrachtgever die van de gebaande paden durfde af te wijken.

Meer informatie over Frangible Fence vindt u hier.

Heras: Frangibel Fence