Sluiten
Diensten
Menu
Sluiten

Willie Gerritsen: “Bij Heras blijven we ontwikkelen”

“Deze handjes zijn al heel vaak zwart geweest, Edwin.” Willie Gerritsen is R&D-manager bij Heras en ik zag al meteen dat het een man van de praktijk is: “Je hebt veel TU-studenten die theoretisch veel van machines weten, maar die er niet bij stil staan dat ze in de praktijk stil kunnen vallen of dat ze onderhoud nodig hebben.” Willie werkt al 26 jaar bij Heras en heeft daar een mooie ontwikkeling doorgemaakt, maar nu zit hij op de juiste plek: “Wat ik het leukste vind is om iets te verzinnen wat er nog niet is, Steve Jobs heeft de iPad ook niet bedacht omdat de klant er om vroeg. Ik zoek ook naar gaten in de markt waar een heel nieuw product past. We hebben bijvoorbeeld een zelflerend systeem voor onze schuifpoortaandrijving ontwikkeld dat begrijpt dat een poort bij slecht weer langzamer moet openen. Er zitten heel veel slimmigheden in poorten die men vaak niet ziet.” En Willie bedenkt samen met zijn R&D-collega’s die slimmigheden.

willie-gerritsen

R&D in poorten: een dubbel specialisme

“Ik heb zowel een mechanische als een elektrotechnische achtergrond, normaal heeft iemand een specialisme en dan zoekt iemand bij problemen ook een oplossing in dat specialisme. Ik kan altijd kiezen wat de beste oplossing in een specifiek geval is: mechanisch of elektrisch.” En hoe heb je dat bereikt? “Ik heb binnen Heras 20 jaar bij de Technische Dienst gewerkt, waar de oude machines door nieuwe werden vervangen. Die werden veel uitgebreider op het gebied van elektrotechniek dus ben ik gaan bijscholen. Ik moest het machinepark beheren en nieuwe machines aankopen, vanuit die hoedanigheid ben ik van Hoofd TD doorgegroeid naar de rol van R&D-manager.” En daar doet hij heel verschillende dingen.

Willie

Willie Gerritsen als medewerker Technische Dienst

“Als de afdeling Service een klacht niet opgelost krijgt, komt deze uiteindelijk bij R&D terecht. En soms stappen we dan in de auto om te kijken wat er bij een klant echt aan de hand is. De oorzaak kan mechanisch zijn, dat een poort zwaar loopt bijvoorbeeld. Maar het kan ook elektrotechnisch zijn, zoals een keer bij een klant waar elke maand de elektronica de geest gaf.” En ben je daar uitgekomen? “Uiteindelijk bleek het aan een heel oud aggregaat te liggen dat ze maandelijks testen voor backup bij eventuele stroomuitval. Het was dus officieel het probleem van de klant, maar we hebben het wel mee opgelost.” Klantgericht dus. Maar Willie is het liefst bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten.

Bewezen productontwikkeling in hekwerk en poorten

“De vragen naar nieuwe producten kunnen uit de markt komen, wij kijken zelf vanuit techniek: kunnen we dingen beter, slimmer of lichter maken? Of hoe kunnen we het voor de montage slimmer maken, of CO2 reduceren en duurzame materialen gebruiken?” En de kosten? “Kostprijs is natuurlijk ook belangrijk, daar moet een balans in gevonden worden. Heras staat voor kwaliteit, maar we willen ook niet te duur zijn. We moeten slimme dingen doen en zorgen dat wij de koploper zijn, elke keer dat stapje extra maken.” En hoe ziet de klant dat? “Wij zorgen dat we aan alle normeringen voldoen, terwijl we moeten concurreren met bedrijven die dat niet op orde hebben. Als we iets certificeren bij de TÜV komen daar hoge kosten bij kijken, concurrenten wekken de indruk dat ze zo’n certificaat ook hebben terwijl ze maar voor één onderdeel van hun poort een TÜV-verklaring hebben.” Maar Willie focust zich bewust niet op concurrenten, maar op de ontwikkelkracht van Heras.
“We hebben een paar jaar geleden Grence ontwikkeld (‘green fence’) uit voorverzinkt staal. De klant had daar niet om gevraagd, maar we zagen dat we daarmee zowel groener als goedkoper uit de bus konden komen. Die materialen mochten we niet lassen, dus zijn we als het ware gaan dotteren om de buis in de ligger te krijgen.” En wat waren de reacties? “Er was geen klant die er om vroeg, maar we hebben laten zien dat ze wel voordeel ermee hadden. In het begin was Sales sceptisch omdat er niet gelast werd en het verzinkbad werd overgeslagen. Maar nu is het een van onze best verkopende producten. Het is visueel ook een strakker geheel.” En het oog mag ook wat.

“Ik zit hier ruim 26 jaar, ik heb al veel mensen zien komen en gaan. Ik heb in al die jaren wel de houding gehad om kennis met anderen te delen, Heras moet niet van mij afhankelijk zijn. Ik zie het zo: we hebben buiten onze klanten zitten en die moeten goed geholpen worden. Sommige mensen zien kennis als macht, maar ik vind dat kennis gedeeld moet worden.” Een positieve houding, en dit artikel is weer een bewijs dat hij het ook meent. Dankzij Willie zal Heras zijn concurrenten achter zich laten.

Meer weten over onze laatste ontwikkelingen, neem vooral contact op met Heras.

Interview: door Edwin Vlems