Sluiten
Diensten
Menu
Sluiten

Heras ontwikkelt breekbaar hekwerk voor vliegvelden

Hekwerkconstructies rondom runways moeten robuust én breekbaar zijn. Internationale veiligheidsvoorschriften vereisen een stabiele constructie die óók moet kunnen breken, om eventuele schade aan het toestel, bijvoorbeeld bij doorschuiven na een landing, te minimaliseren.

Dit soort hekwerktypen is niet nieuw, maar alleen op basis van composiet beschikbaar en via een select aantal aanbieders in Zweden en Italië. Het Heras Frangible Fence is het eerste type airport fence van lichtgewicht aluminium. De constructie is in opdracht van Heras door TNO gekeurd. Het hek voldoet aan alle frangibility eisen van de International Civil Aviation Organization (ICAO, de internationale organisatie voor de burgerluchtvaart).

Maastricht Aachen Airport

Het eerste Heras Frangible Fence is deze zomer voor Maastricht Aachen Airport (MAA) opgeleverd. De constructie beveiligt er de Runway End Safety Area (RESA). De RESA is de veilige omgeving van een landingsbaan en moet per definitie nagenoeg vlak zijn en vrij van obstakels. Heras Frangible Fence houdt er mens en dier tegen, is bestand tegen windsnelheden tot 140 km/u, maar breekt bij een impact van een toestel ook af, dit met het oog op minimale toestelschade en behoud van de beoogde vluchtrichting.

Heras: Frangibel FenceStatement luchthaven

Jack Dumoulin, MAA’s Manager Projects & Infrastructure: “Een Scandinavische producent van breekbaar hekwerk is in onze branche een beetje de norm. Hun constructies zijn van composiet. Ik schrok van de prijs, nog los van de esthetiek. Hun hekken zouden voor onze buitenbeveiliging een complete stijlbreuk betekenen. Een andere partij, uit Italië, kon me niet overtuigen met de door hen aangedragen keuringsinstanties. Vandaar deze ontwikkeling in eigen beheer, met Heras en TNO.”

Essentie Frangible Fence

  • Lichtgewicht aluminium op basis van bestaande Heracles-hekwerklijn van Heras.
  • Paneelmontage door middel van blindverbinding zorgt voor de vereiste sterkten én zwakten.
  • Door de vak-elementen tussen steeds separate staanders breekt het hek na ‘impact’ van een toestel gefragmenteerd (en niet de gehele hekwerkconstructie).
  • De maximale energieopname kwam uit op 949 Joule (Nm) en de impactkracht (F) bleek 22750N.

Bekijk hier het eindresultaat bij Maastricht Aachen Airport.

Wilt u meer weten over het Frangible Fence, neem dan contact op met onze adviseurs.