GRATIS SERVICE

4 tips om als logistiek dienstverlener vrachtverkeer efficiënt te verwerken

Tijd is geld. Er is geen andere sector waarin dit principe zo letterlijk geldt als binnen transport en logistiek. Als vrachtverkeer bijvoorbeeld te lang moet wachten om goederen te lossen, loopt de hele keten vertraging op. Dus hoe garandeert u als logistiek dienstverlener een efficiënte, gecontroleerde en beveiligde verwerking van het vrachtverkeer op uw terrein? Jan van Putten, Key Accountmanager bij Heras, geeft vier concrete tips.

Wekelijks bezoek ik verschillende logistiek dienstverleners. En elke keer imponeert het me weer: de grote hoeveelheid vrachtwagens en busjes die een terrein op- en afrijden. Sommige leveren goederen af, andere halen goederen op. De kunst is om dat allemaal zo snel en efficiënt mogelijk te doen. Maar waar moet u dan rekening mee houden bij de inrichting van uw terrein? En hoe houdt u daarbij de beveiliging van uw terrein optimaal? Ik geef vier concrete tips.

1. Scheid vracht- en persoonsverkeer

Een van de belangrijkste tips is om het vrachtverkeer direct bij aankomst op uw terrein te scheiden van het overige verkeer. Door bezoekers, personeel en andere partijen die geen vracht komen leveren of ophalen een aparte ingang te bieden, zorgen zij niet voor vertraging in de stroom van vrachtverkeer. Zo kunt u beide stromen snel en gecontroleerd toegang bieden. En voorkomt u dat ongeautoriseerde voertuigen het terrein betreden. Dat kan bijvoorbeeld met bewegwijzering. Daarnaast wilt u ook op het terrein voorkomen dat bezoekers en personeel in de logistieke omgeving kunnen komen. Dat kan door delen van het terrein met hekwerk te compartimenteren.

2. Ken uw verkeersstromen en stel uw capaciteit daarop af

Hoeveel vrachtverkeer betreedt er dagelijks uw terrein? Op welke momenten is er sprake van een piekbelasting? En wanneer is het rustig? Door inzicht te hebben in deze zaken, kunt u uw capaciteit daarop afstemmen. Zo weet u exact hoeveel toegangspunten uw terrein maximaal nodig heeft. En of deze heel de dag open moeten zijn of niet. Bijkomend voordeel is dat u met dat inzicht ook in staat bent om bijvoorbeeld efficiënter personeel in te plannen voor het laden en lossen.

3. Zorg voor de juiste entreewijze

Natuurlijk moet de beveiliging van uw buitenterrein de snelheid van verkeerverwerking nooit in de weg zitten. Maar andersom geldt hetzelfde, want uw terrein moet wel goed beveiligd blijven. De keuze voor de juiste beveiliging van uw terrein is daarom erg belangrijk. Verwerkt u de hele dag veel vrachtverkeer? Dan is een Speedgate een snelle en veilige oplossing. Heeft u slechts enkele leveranciers op een dag die uw terrein betreden? Dan is een schuifpoort of een slagboom mogelijk een beter en efficiënter alternatief. Meer daarover leest u in onze blog ‘Slagboom, schuifpoort of speedgate: welke type toegangsbeveiliging past bij uw situatie?’.

4. Richt uw terrein optimaal in

Op uw terrein krijgt u mogelijk te maken met grote transporten. Daarom is het belangrijk dat u voldoende ruimte biedt en rekening houdt met zaken zoals draaicirkels van vrachtverkeer. Zo zorgt u dat leveranciers eenvoudig op en rond uw terrein kunnen manoeuvreren. Op die manier voorkomt u dat vrachtwagens bijvoorbeeld achteruit moeten steken of de gevel of hekwerk beschadigen bij te smalle toegangspunten. Door uw terrein ruim in te delen, duidelijke bewegwijzering en afbakening met hekwerk aan te brengen, maakt u het chauffeurs makkelijk en kunnen ze sneller hun werk doen.

Balans tussen snelheid en beveiliging

Door bij de inrichting van uw terrein al rekening te houden met bovenstaande factoren zorgt u ervoor dat u vrachtverkeer zo efficiënt mogelijk verwerkt. Daarmee bespaart u veel tijd en dus geld. Laat snelheid echter nooit belangrijker worden dan de veiligheid en beveiliging op uw terrein. Die zaken moeten hand in hand gaan. Want als u veiligheidsproblemen krijgt, loopt u alsnog vertraging op!