Onderhoud tijdens de garantieperiode? 3 redenen waarom dat hartstikke logisch is

Uw schuifpoort onderhouden terwijl u twaalf maanden garantie heeft. Nergens voor nodig toch? Dat is een veelgemaakte denkfout. Er zijn namelijk cruciale beweegredenen om uw beveiligingsoplossing tijdens de garantieperiode al te onderhouden. In dit blog onthult Renate Kerssens, Service Expert bij Heras, de drie belangrijkste.

Een poort moet zijn werk doen. Vooral net na de aanschaf ervan. Wanneer de poort binnen een vooraf bepaalde periode een mankement vertoont waarvoor Heras verantwoordelijk is, heeft u natuurlijk garantie. In dat geval vervangen we het kapotte onderdeel of het volledige product. We staan immers in voor de kwaliteit van onze beveiligingsproducten. Maar betekent die garantie dat u niet naar uw poort hoeft om te kijken? Nee. Zeker niet zelfs. Ik vertel u waarom.

1. Blijven voldoen aan wetgeving

Een poort gaat per dag veel vaker open en dicht dan u wellicht beseft. Op al die momenten kunnen onderdelen, zoals tandwielen en onderbalken, slijten. Wanneer u een jaar lang niets aan onderhoud doet, heeft u geen zicht op de ernst van deze slijtage. Dat heeft mogelijk zelfs gevolgen voor de mate waarin u aan de wettelijke regels rondom schuifpoorten voldoet. Iedere automatische schuifpoort moet namelijk voldoen aan CE-certificering, richtlijnen die verzekeren dat de poort veilig is. Wanneer uw poort niet regelmatig gecontroleerd wordt en onderhoud krijgt, bestaat de kans dat uw poort onveiliger wordt. Zonder dat u het weet.

2. Beperken van aansprakelijkheid

Een gemiddelde automatische schuifpoort is een machine die al gauw zo’n 700 kilo weegt. Stel, er gebeurt iets met uw poort wat leidt tot beschadiging aan auto’s of zelfs lichamelijk letsel. Wanneer u dan geen servicecontract heeft, is in veel gevallen de eigenaar van het bedrijf of het terrein aansprakelijk. Tevens bent u als eigenaar verantwoordelijk, volgens de eerdergenoemde CE-richtlijnen, om de onderhoudsgeschiedenis van de poort voor te leggen. Wanneer u wel een servicecontract heeft, ligt die verantwoordelijkheid mede bij de poortleverancier én beschikt u over een keurig onderhoudslogboek.

3. Snelle oplossing voor eventuele problemen

Gaat uw poort kapot? Dan heeft dat grote gevolgen voor uw dagelijkse operatie, bijvoorbeeld omdat medewerkers of leveranciers uw terrein niet op kunnen. Daarnaast is uw terrein niet meer optimaal beveiligd tegen indringers, dus is er meer kans op inbraak en diefstal. In een servicecontract legt u een maximale responstijd vast voor de poortleverancier. Op die manier weet u zeker dat uw terrein snel weer optimaal is beveiligd en u de dagelijkse operatie vlot kan hervatten.

Langetermijnvoordelen van vroegtijdig onderhoud

Een schuifpoort staat vaak tientallen jaren op uw terrein. Hoe eerder u start met het onderhouden van uw poort, hoe meer u de levensduur van de poort verlengt. Doordat een monteur regelmatig uw poort controleert, verkleint u bovendien de kans op storingen en onveilige situaties.

Geen zorgen over uw beveiliging

Uw poort laten onderhouden tijdens de garantieperiode zorgt er dus voor dat u blijft voldoen aan wetgeving. Daarnaast beperkt u uw aansprakelijkheid bij ongelukken en weet u zeker dat u bij problemen uw werk snel kan hervatten. Kort gezegd, door uw poort te onderhouden, investeert u in uw gemoedsrust. Op die manier kunt u zich volledig concentreren op uw werk.
Wilt u uw poort laten onderhouden? Kijk voor meer informatie op heras.nl/service