Hekwerkconstructies rondom runways moeten robuust én breekbaar zijn. Internationale veiligheidsvoorschriften vereisen een stabiele constructie die óók moet kunnen breken, om eventuele schade aan het toestel, bijvoorbeeld bij doorschuiven na een landing, te minimaliseren.
Dit soort hekwerktypen is niet nieuw, maar alleen op basis van composiet beschikbaar en via een select aantal aanbieders in Zweden en Italië. Het Heras Frangible Fence is het eerste type airport fence van lichtgewicht aluminium. De constructie is in opdracht van Heras door TNO gekeurd. Het hek voldoet aan alle frangibility eisen van de International Civil Aviation Organization (ICAO, de internationale organisatie voor de burgerluchtvaart).
Het eerste Heras Frangible Fence is deze zomer voor Maastricht Aachen Airport (MAA) opgeleverd. De constructie beveiligt er de Runway End Safety Area (RESA). De RESA is de veilige omgeving van een landingsbaan en moet per definitie nagenoeg vlak zijn en vrij van obstakels. Heras Frangible Fence houdt er mens en dier tegen, is bestand tegen windsnelheden tot 140 km/u, maar breekt bij een impact van een toestel ook af, dit met het oog op minimale toestelschade en behoud van de beoogde vluchtrichting.
Jack Dumoulin, MAA’s Manager Projects & Infrastructure: “Een Scandinavische producent van breekbaar hekwerk is in onze branche een beetje de norm. Hun constructies zijn van composiet. Ik schrok van de prijs, nog los van de esthetiek. Hun hekken zouden voor onze buitenbeveiliging een complete stijlbreuk betekenen. Een andere partij, uit Italië, kon me niet overtuigen met de door hen aangedragen keuringsinstanties. Vandaar deze ontwikkeling in eigen beheer, met Heras en TNO.”
Wilt u meer weten over het Frangible Fence, neem dan contact op met onze adviseurs.