Nieuwe Heras Speedgates met verbeterde aandrijftechniek

De enige met Declaration of Performance (DoP) voor CE-producten

Heras introduceert mei 2016 een nieuwe lijn speedgates. De eigen R&D-afdeling van Heras werkte drie jaar aan de doorontwikkeling. Vier technische innovaties maken de nieuwe sGate tot “een van de beste speedgates van de markt”, zegt verantwoordelijk productmanager Bas Wouters.

De snelheid van openen/sluiten ligt op circa 1 meter per seconde. De verbeterde overbrenging en aandrijving maken de poort geschikt voor stormen met snelheden tot 30 meter per seconde (windgebied 1).

De sGate is maximaal veilig: het is de enige speedgate met de verplichte Declaration of Performance (DoP) voor CE-bouwproducten. De sGate met bovengeleiding is gecertificeerd tot 6 meter breed en 4 meter hoog. Maatwerk is te allen tijde mogelijk.

Verbeterde aandrijftechniek

Belangrijkste sGate-innovatie is de aandrijftechniek. De elektromotor bleef, het aandrijfprincipe ging op de schop: de scharnieren tussen kolommen en draaivleugels zijn vervangen door een draaibuis. De hele buis draait mee en brengt de krachten gelijkmatiger over op de vleugels.

Sowieso zijn de nieuwe sGates krachtiger. Bas Wouters: “Tandwielen zijn vervangen door een cyclodrive-overbrenging. Tandwielen zijn rond, het deel waar tandwielen in elkaar grijpen heeft maar een beperkt oppervlak. Bij een cyclodrive is het contactoppervlak groter, waardoor er veel meer kracht kan worden overgebracht.”

Overige verbeteringen

  • De infrarood fotocellen voor de beveiliging zijn beter af te stellen. De kans op storingen is gereduceerd. Volgens de producent volstaat een servicebeurt na 50.000 bewegingen.
  • In de sGate is een ‘minimaal knikje in het wegdek’ gladgestreken.
  • In de oude variant was er een theoretische kans op een handbeknelling. Deze kans ging van theoretisch/minimaal naar nul.

Over de Heras sGate

De sGate is een snel-vouwhek oftewel een speedgate. Kenmerkend voor dit type poort zijn de samenvouwende hekvleugels, de geschiktheid voor hoge gebruiksfrequenties en de snelheid waarmee een doorgang of rijbaan in enkele seconden is te openen en sluiten. De poorten worden vooral ingezet bij veel in- en uitgaand verkeer (parkeergarages) of bij locaties met een hoog risico (banken, gevangenissen en rechtbanken). Een praktisch voordeel van speedgates is dat deze zich ‘in de doorgang’ openen. Bij gebrek aan uitschuifruimte voor een reguliere poort is er dus toch een snelle oplossing.

Meer informatie is hier te vinden.