Najaarsactie

Waterschap Noorderzijlvest vertrouwt op Heras

Waterschap Noorderzijlvest beheert verschillende objecten die het noorden van het land onder andere voorzien van schoon water, zoals gemalen en zuiveringsinstallaties. Het waterschap zocht een betrouwbare partij voor reparaties en onderhoud aan de hekwerken en poorten rondom die objecten. De expertise van Heras woog zwaar mee in de uiteindelijke keuze.

Heras staat de komende drie jaar klaar voor service- en onderhoudsverzoeken vanuit het waterschap en voor het plaatsen van nieuwe hekwerken. Zo draagt Heras bij aan het behoud van schoon (oppervlakte)water en een droog leefgebied in het noorden van Nederland.

De uitdaging

Waterschap Noorderzijlvest zorgt ervoor dat Nederlanders in het noorden droge voeten houden én schoon (oppervlakte)water hebben. Het waterschap onderhoudt dijken en kades, zuivert het water en zorgt voor voldoende water in tijden van droogte in de omgeving van Assen en Groningen tot Lauwersoog. In dat grote gebied beheert het waterschap allerlei objecten, van gemalen tot rioolzuiveringsinstallaties. “Die objecten beschermen we met hekwerken, maar daar zijn regelmatig reparaties en onderhoud aan nodig”, vertelt Folkert van der Veen, Werkvoorbereider coördinator Civiel en Onderhoud bij Waterschap Noorderzijlvest. “Onze objecten liggen over het algemeen in afgelegen gebieden waar de natuur vrij spel heeft. Het komt bijvoorbeeld voor dat hekwerken beschadigen na stevige stormen of tijdens maaiwerkzaamheden door boeren. Maar er zijn ook inbraakpogingen, waarbij inbrekers gaashekwerken kapot knippen.” Het waterschap zocht een geschikte partner die kon helpen bij het repareren en onderhouden van alle hekwerken en poorten op de verschillende locaties.

De aanpak

De zoektocht naar de juiste partij voor deze klus verliep via een aanbesteding. Van der Veen: “We hadden jarenlang een onderhoudspartij. Door de groeiende hoeveelheid werk waren we echter wettelijk verplicht om een aanbesteding uit te schrijven.” In die aanbesteding kwamen enkele speerpunten naar voren. “We zochten een professionele partij die met zekerheid reparaties en onderhoud snel kon uitvoeren en waarmee we rechtstreeks konden communiceren. En het moest natuurlijk economisch voordelig zijn. Uiteindelijk bleek Heras voor ons de beste keuze.”

Sinds mei 2020 staat Heras klaar voor ieder hekwerk- en poortverzoek van Waterschap Noorderzijlvest. “De komende drie jaar voert Heras de reparaties en het onderhoud uit, maar plaatst ook nieuwe hekwerken”, vertelt Van der Veen. “Op vijf locaties onderhoudt Heras ook onze elektrische schuifpoorten.” Hoe werkt dat dan in de praktijk? “Wanneer ik een verzoek heb, neem ik rechtstreeks contact op met Heras. Ik heb een contactpersoon voor verzoeken rondom het plaatsen van nieuwe hekwerken en een contactpersoon voor service en onderhoud. Na ieder project ontvang ik een servicerapport. Dat is prettig, want dan weet ik welk werk er is gedaan voordat ik een factuur ontvang. Op die manier kan ik de werkzaamheden en de kosten beter verwerken in ons onderhoudsbeheersysteem. Wanneer tijdens onderhoud blijkt dat er elementen toe zijn aan vervanging, staat dat ook in dat rapport. Zo weet ik wat toekomstig onderhoud gaat zijn.”

De oplossing

Inmiddels heeft Heras zo’n vijftien projecten afgerond voor het waterschap. “Dat verloopt allemaal erg goed”, stelt Van der Veen. “Onlangs hebben we een nieuw zonnepanelenpark in Eelde nog voorzien van een paar honderd meter hekwerk. Dat verzoek had overigens spoed, maar daar draaide Heras de hand niet voor om. Dat was geen gemakkelijke klus, want de grond is daar erg drassig. Op het laatste moment moest er ook nog een toegangspoort komen en die heeft Heras ook vlot geleverd en geplaatst. Ik ben er trots op dat dat allemaal is gelukt.”

Van der Veen is tot nu toe erg tevreden met de keuze voor Heras. “Ze denken goed met ons mee, en geven rake adviezen. En ze zijn altijd snel ter plaatse, ook hier in het uiterste noorden van het land. Ik vind het ook fijn dat de communicatielijnen kort zijn. Ik hoef niet eerst het hoofdkantoor te bellen, maar ik heb rechtstreeks contact met de mensen die ik nodig heb. Ik heb Heras ook een lijst met contactgegevens van onze locatiebeheerders gegeven, dus als Heras op locatie ergens niet uitkomt kunnen ze met hen communiceren. Dat loopt allemaal erg soepel. Mochten andere waterschappen een partner zoeken voor service en onderhoud van hun hekwerken en poorten, dan raad ik ze zeker aan.”

Wilt u meer weten over service en onderhoud van Heras voor uw bedrijf? Bezoek dan onze Service-pagina!

Download customer case