Waterschap De Dommel maakt proactieve beveiligingskeuzes dankzij Connect

Waterschap De Dommel was altijd afhankelijk van medewerkers voor het signaleren van storingen aan beveiligingsinstallaties bij hun waterzuiveringen. Het waterschap zocht een oplossing waarmee ze de poorten en slagbomen op iedere locatie continu en op afstand konden monitoren.

Met Connect van Heras heeft Waterschap De Dommel altijd en overal volledig inzicht in de status van hun poorten en slagbomen. Daardoor kunnen het waterschap én Heras sneller storingen signaleren en proactiever handelen.

Foto: Waterschap De Dommel

De uitdaging

Waterschap De Dommel zorgt voor voldoende en schoon water in Midden-Brabant. Ook beschermt het waterschap inwoners tegen wateroverlast. Waterschap De Dommel telt acht waterzuiveringen. Daar komt rioolwater binnen en stroomt schoon water terug de natuur in. Ook heeft het waterschap een locatie waar ze slib filteren. Karin Geels is Adviseur Facility Management bij Waterschap De Dommel. Zij is onderdeel van het proces Facility Management en samen zijn ze verantwoordelijk voor de fysieke beveiliging van de locaties van het waterschap. “Op iedere locatie willen we precies weten wie op welk moment aanwezig is”, zegt ze. “Bezoekers mogen er nooit alleen rondlopen. Daar zijn we heel strikt in. Op onze locaties moeten we ons namelijk aan allerlei regels en wetgeving rondom veiligheid houden. De poorten en slagbomen van Heras zijn onze eerste barrière tegen ongewenste personen.”

Het waterschap wilde beter zicht krijgen op storingen en gebreken aan de beveiligingsinstallaties. “We waren altijd afhankelijk van meldingen van onze medewerkers. Dan kon het lang duren voordat storingen aan het licht kwamen. Dat waren risico’s die we wilden uitsluiten. Daarnaast is het gewoon heel frustrerend voor medewerkers als ze aankomen op een locatie en de poort werkt niet. Heras stelde een oplossing te hebben om sneller en proactiever op storingen te kunnen reageren.”

De aanpak

Het waterschap heeft al sinds 2013 een servicecontract met Heras, maar in 2017 werd de relatie nog intensiever. “Na een aanbestedingstraject hebben we toen samen de fysieke beveiliging van al onze locaties naar een hoger niveau getild”, legt Geels uit. “De volgende stap was het goed onderhouden en accuraat oplossen van storingen.” In een gesprek tussen beide partijen kwam al snel Connect ter sprake, het slimme online platform van Heras dat vitale onderdelen van alle beveiligingsinstallaties 24/7 en op afstand monitort. “Dat klonk ons als muziek in de oren. Wat we ook interessant vonden, was dat Connect standaard is voorzien van Access. Daarmee zouden we onze poorten en slagbomen op afstand kunnen openen en sluiten. Dat zou in de toekomst een mooie toevoeging kunnen zijn.”

Daarna konden Heras en het waterschap aan de slag. “Heras maakte een planning over wanneer ze op welke locaties van het waterschap aanwezig waren”, zegt ze. “Wij zorgden dat er op die momenten iemand aanwezig was om ze te begeleiden. We hebben niet de meest recente poorten waar Connect al inzit. Maar gelukkig kostte de installatie van Connect weinig moeite. Heras moest alleen wat hardware op de beveiligingsinstallaties monteren.

“We hebben meer inzicht, verwachten meer controle te ervaren en daardoor gerichter keuzes te maken over het oplossen van problemen.

Karin Geels, Adviseur Facility Management, Waterschap De Dommel

De oplossing

Waterschap De Dommel heeft sinds eind 2021 volledige toegang tot Connect. “Via een webbased applicatie en een mobile app kunnen we de status van al onze poorten en slagbomen monitoren”, vertelt Geels. “Bij de eerste keer inloggen, waren we positief verrast over waar we allemaal inzicht in hebben. We kunnen op afstand zelfs zien wanneer er iets niet klopt met een slagboom of poort. En ook wanneer er voor het laatst onderhoud is uitgevoerd.”

Al die informatie kan een beetje overweldigend zijn. “Maar we hadden geen intensieve training nodig”, zegt ze. “Heras legde ons in anderhalf uur alles uit en hielp bij het instellen van meldingen. We hebben sindsdien nog geen storingen gehad, maar áls dat gebeurt brengt Connect ons op de hoogte. Dat doet Heras trouwens ook. Het is een fijn idee dat zij ook alles monitoren en ons direct benaderen als ze een afwijking detecteren.”

Dat is een groot verschil met vroeger. “We gaan van mailtjes van medewerkers over storingen naar proactief handelen, omdat we zelf kunnen zien waar het misgaat. We hebben nu meer inzicht, verwachten meer controle te ervaren en daardoor gerichter keuzes te maken over het oplossen van problemen. Doordat we in Connect precies zien wat de storing is, kunnen we namelijk bepalen of een reparatie haast heeft of niet. Daarmee hopen we kosten te besparen. En uiteindelijk kunnen we zelfs de stap maken naar voorspellend onderhoud, waardoor we storingen kunnen voorkomen. Connect gaat ons vast veel opleveren.”

Wilt u advies over een oplossing voor uw terrein?
Vraag een adviesgesprek aan